-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18521 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

فلسفه وضو چيست ؟ و چرا به اين شكل است ؟
قبل ازآن كه فلسفه وضو را بيان كنيم توضيح مختصري راجع به اصل فلسفه احكام ذكر مي نماييم تا مساله روشن تر گردد .مقصود از فلسفه حكم اين است كه چرا خداوند بر موضوع مفروضي فلان حكم را داده است . چنين كاوشي تحقيق فقهي نيست مگر در مواردي كه ( ( كشف فلسفه حكم ) ) در ( ( استنباط حكم ) ) دخيل باشد .در اين رابطه بايد چند نكته را در نظرداشت : اولا : فلسفه همه احكام و جزييات آنها به طور تفصيلي روشن نيست و آگاهي از آن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري مي طلبد .ليكن بطور اجمال روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالحو مفاسد واقعي در متعلق آنهاست . بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم بنابر قاعده كلي فوق از آن بايد پيروي كرد .زيرا يقين به وجود مصلحتي در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد .ثانيا : درجست و جوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت ودليلي مادي و فيزيولوژيك برايش جست و جو نمود .اين فرايند كه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسده اي طبي يا ...باشيم برخاسته ازنگرشي مادي گرايانه است . در حالي كه بسياري از احكام مصالحي معنوي دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست وآنها با متد تجربي خود قادر به حكمي نفيا يا اثباتا پيرامون آن نيستند و يااگر نظري بدهند بسيار سطحي است و چه بسا مساله حكمتي برتر و بالاترداشته باشد .چنان كه در مورد روزه ، علوم به خواص بهداشتي آن پرداخته اند ولي قرآن مجيد فلسفه اي بالاتر را بيان فرموده و آن ( ( تقوايابي ) ) است . درباره فلسفه وضو به طور خلاصه مي توان مطالب زير را بيان كرد : 1- طهارت و پاكيزگي ظاهري ، 2- طهارت باطني ؛ چون شخص وضو گيرنده ، وقتي به نيت عبادت و اطاعت خداوند وضو مي گيرد قهراً در مسير طهارت باطني و عبوديت خداوند گام برمي دارد .3- وضو عملي است كه از سر تا قدم انسان را در برمي گيرد وشستن و مسح اعضا، نوعي تذكر و يادآوري به او در مورد مسووليت اعضاو جوارح است . 4- تقويت روحيه بندگي و تعبد كه با توجه به اين توضيحي كه در اصل فلسفه احكام داده شد جواب قسمت اخير سوال شما كه چرا شكل وضو اين گونه است نيز داده مي شود.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.